недеља, 12. новембар 2017.

Zašto (ne) volim Instagram


Verovatno svi već znate za društvenu mrežu, koja se sa "trona" uspela da potisne, naročito kod nas, popularan Facebook, što može delovati i izlišno, s obzirom da je ista kompanija kupila Instagram u aprilu 2012. godine i sve više radi na tome da ove dve društvene mreže približi jedna drugoj. Sam Instagram je kreiran i pokrenut u oktobru 2010. godine, kao aplikacija, koja prvenstveno služi za obradu i deljenje fotografija. Sve je isprva zamišljeno kao poligon za izražavanje kreativnosti i deljenja svega onoga što čini naš svakodnevni život. Pronaći lepotu u običnom se čini da je tih dana bila osnovna krilatica ove društvene mreže. Naravno, vremenom evoluirala je ne samo ona, već i korisnici na njoj, te sada, sa preko 500 miliona aktivnih dnevnih korisnika, Instagram je zaista postao gigiant i zauzima značajno mesto u savremenoj pop- kulturi, medijima, kao i u životima običnih ljudi. Ovaj post je nastao kao inspiracija na temu zašto ja i dalje volim da slikam za Instagram, zašto i dalje mislim da je ovo trenutno najbolja društvena mreža, te stoga biram da provodim svoje vreme na njoj. U njemu neće biti nekih saveta kako da zaradite na Instagramu, stegnete više pratioca ili lajkova, na žalost, sem onih uobičajnih saveta, poput trudite se da budete svoji i drugačiji, te neprestano tražite inspiraciju, nemam nešto drugo pametno da kažem.

Za aplikaciju Instagram sam prvi put čula tokom 2011. godine i na prvi pogled su mi pažnju privukle fotografije običnih stvari, ali sa rustičnim i setnim prizvukom. Kada sam uzela svoj prvi Android telefon, odmah sam instalirala ovu aplikaciju, koje je tek bila u povoju. U to vreme, ljudi oko mene uglavnom nisu koristili Instagram, neki za njega nisu ni čuli, niti je pobuđivao neko interesovanje, jer su svi i dalje bili na Facebook- u, koji, pak, meni već odavno nije bio više zanimljiv, jer je fotografija bila nešto što me je oduvek interesovalo, a sam Facebook nije nudio neke naročite opcije za izražavanje kreativnosti u tom smislu. Tada sam uglavnom pratila strane slavne ličnosti i ljude, koji su slikali prirodu, a slične slike sam i sama postavljala, naravno obilato koristeći Instagram filtere i njihove okvire, koji iz današnje perspektive deluju skroz prevaziđeno. Ne znam u kom se trenutku sve promenilo, valjda sa napretkom tehnologije, naročito kamera na telefonima, razvojem drugih aplikacija, koje su nudile mnogo veći i razvnovrsniji izbor filtera, ali Instagram je postao daleko više od početne zamisli, postao je go to mesto za reklamiranje različitih biznisa, plasiranje najraznovrsnijih proizvoda, ali i dalje ostaje način za izražavanje sopstvene kreativnosti ili prikaz određenog stila života.

Moj Instagram profil je "buknuo" kada sam otkrila jednu zajednicu, koja iz dana u dan sve više raste, a to je knjiška zajednica iliti Bookstagram. Za one, koji ne znaju, to je grupa ljudi, koji vole da čitaju i preporučuju knjige, a to pre svega čine kroz niz kreativnih fotografija, na kojima je knjiga, naravno, u prvom planu. I dalje se trudim da moj profil, koliko toliko, nudi i različit sadržaj, a to su uglavnom slike prirode, ulica, različitih gradova i arhitekture, u skladu sa tim koliko često mogu negde da otputujem. Znam da mnogi zameraju Instagramu, ono isto što se dugo zameralo Facebook- u, da je to platforma za plasiranje nekog lažnog i usiljenog načina života, ima čak i onih, koji slikaju slike upravo kao ti ljudi, a onda obavezno dodaju u caption ( to je onaj deo za tekst, koji ide ispod fotografije ) neki sarkastični komentar ili opasku, što meni i nije baš najjasnije. Prosto, kada bi me svi ti ljudi, čiji profile pratim i gledam nervirali, ne da ne bih slikala slične slike, već bih istog momenta obrisala i aplikaciju. Takođe, kao i na svakoj društvenoj mreži ili bilo kakvoj vrsti zajednice na internetu, ima svakakvih ljudi. Starlete, kriminalci, razni tajkuni, biznismeni, pevaljke se i ovde, itekako, mogu naći. Sto i jedna slika nečijeg deteta, psa, spavaće sobe, dečka, u krajnjoj meri selfi, su i ovde neizostavni deo zajednice. Međutim, verovali ili ne, na Instagramu, uglavnom, sami kreirate sadržaj, koji ćete gledati. Znači, ono što lajkujete, komentarišete, kucate u pretrazi, to će vam i "iskakati" u explore feed- u. Ako, po hiljaditi put, gledate šta je Lepa Brena jela za doručak ili Severina, bolje preispitajte sopstvena interesovanja, jer ste sigurno u nekom trenutku išli na profil neke slične persone.

Instagram je pre izvesnog vremena promenio i način na koji funkcioniše njegov algoritam, te fotografije više ne viđate po redosledu njihovog postavljanje, već najpre viđate fotografije onih, sa kojima imate neku interakciju. Jedina stvar, koja mene pomalo nervira na Instagramu jeste mogućnost kupovine pratioca i lajkova, jer ja to prosto vidim kao nepošten način za sticanje neke koristi, bili to proizvodi ili novac. A verujte mi na reč, tih profila ima jako puno. Naravno, svako bira na koji će način postupati u različitim segmentima života, pa i u nečemu što se čini tako benignim poput Instagrama. Razni, takozvani, influenseri zaista postoje, ali ja ne dozvoljavam da utiču na moje odluke prilikom kupovine, osim ako to nisu neke osobe sa kojima sam u kontaktu ili verujem njihovom sudu kada su u pitanju recenzije proizvoda. U krajnjem slučaju, internet je uvek tu, pa se uvek mogu čuti i različita mišljenja. Nego, da mi pređemo na stvari zbog kojih volim Instagram i isti smatram trenutno najboljom društvenom mrežom, a koristila sam i koristim Facebook, Twitter, Tumblr, Pinterest i slično.

Fotografije- razlog zbog kojeg je i nastao, Instagram je za mene i dalje No 1 mesto na koje odlazim u potrazi za inspiracijom. Mada Pinterest možda i dalje ima primat u pogledu kvaliteta fotografija, koje se postavljaju, Instagram je toliko raznovrstan da bukvalno možete pronaći na jednom mestu sve što vam je potrebno, da li je to neki grad, koji želite da posetite ( kada putujem negde obavezno u Instagramu gledam slike različitih lokacija, kakvo je vreme, klopa i slično ), restoran ili kafić ( putem Instagrama najlakše pronađem lokaciju ), neko jelo ili recept za kolač, koji već dugo želite da napravite, ideje za dizajn enterijera, šminkanje, oblačenje, bukvalno sve što vam pada ili može pasti na pamet. Ceo svet na dlanu, za istraživanje, bar dok još uvek nemate priliku i za istraživanje in persona.

Ljudi- osim što je super način za povezivanje sa ljudima, koji imaju slična interesovanja kao i vi, Instagram vam, takođe, omogućava da proširite vidike, upravo kroz ljude, koje pratite i koji prate vas. Znači vi birate koga ćete pratiti i šta ćete viđati na svojoj početnoj strani. Najveća razlika u odnosu na Instagram je to što on nije predviđen, bar ga ja tako ne doživljavam, za praćenje ljudi sa kojima se lično poznajete. Ne, ne morate dodati svoju prijateljicu iz detinjstva, koja svakog dana postavlja inspirativne citate ili tatinu tetku iz četvrtog kolena, koja se selfira po ceo dan. Prosto, Instagram je koncipiran da je fotografija na prvom mestu, a ne onaj ko je iza nje ( naravno sve ovo se odnosi na profile običnih ljudi ), te nema ljutnje ako ne želite da pratite nekog, jer vam se njegove fotografije ne dopadaju.

Informacije- ukoliko kao ja ne čitate novine i ne gledate televiziju ( da, ja zaista ne palim TV uređaj, sem kada treba da ga povežem radi puštanja nekog filma ili serije, domaće kanale ne pratim preko sedam godina, a strane, kablovske preko pet ), Instagram je super mesto za informisanje, bilo o događajima u svetu, bilo, na primer, ukoliko ste kao ja, radoznali u pogledu snimanja nekog novog filma ili serije. Dovoljno je da "provirite" na profil omiljenog glumca, te da budete u toku sa tim, koji je njegov najnoviji projekat. Ljudi, takođe, nesebično dele informacije o različitim nesrećama i nepravdama u svetu, te možete ispratiti političke prevrate, prirodne katastrofe, holivudske skandale, šta god bila vaša sfera interesovanja i kuda god bila usmerena vaša želja za informisanjem. Takođe, razmena informacija na Instagramu je nekako opuštenija, neposrednija, ukoliko na Instagram priči ( opcija postavljanja slike ili kratkog klipa, koji nestaju za 24h ) vidite da neko gleda vašu omiljenu seriju ili čita neku knjigu o kojoj nemate sa kim da podelite utiske, nemojte se ustručavati da mu pošaljete poruku. Isto tako ako vam treba neki info o gradskom prevozu, kao meni pre neki dan, sigurno će vam se neka dobra duša javiti u DM. Prosto, jako mi se dopada ta nonšalantna interakcija, a opet, za bilo koga ko vas uznemirava ili vam ne odgovara kao osoba, postoji sasvim laka opcija block, ne ustručavajte se da je koristite.

Sreća, sreća, radost, uživancija- ovo je upravo parola, koju bih iskoristila kada bih nekom drugom trebalo da sažmem Instagram u jednoj rečenici. Znam, da ljudima deluje da su na Instagramu svi srećni, neprekidno ispijaju kafu, što u sopstvenom, savršeno aranžiranom krevetu, sa belim ili sivim krznenim jastucima, što u nekom predivno uređenom kafiću, da konstantno putuju, čitaju knjige, ispijaju koktele, jedu slatkiše, odlaze u fantastične avanture, popunite dalje praznine sami. Da li uopšte razumnoj i samosvesnoj osobi treba objašnjavati da to nije uvek istina? Kao što znam ja, tako znate i vi da svi ljudi imaju svoje probleme i da niko ne može biti ispunjen i srećan 24/7. To ne znači da je Instagram veštačka tvorevina i da ljudi lažu, već da svi biraju da prikažu uglađenije lice spoljašnjem svetu. E sad, možda ta površnost nekom smeta, meni lično ne, naprotiv. Volim Instagram upravo zbog tih ružičastih naočara koje sama sebi stavljam kada skrolujem početnom stranom. Šta da kažem, neki ljudi piju lekove za sreću ( ne osuđujem, samo kažem ), ja biram da oraspoložim sebe tako što ću videti nešto lepo. Ne volim da pišem tužne stvari, niti srceparajuće posvete ispod fotografija, niti sam za neko preterano odavanje intime, u krajnjem slučaju, ne mora svaki izlazak na večeru ili druženje biti propraćeno fotografijom ili pričom na Instagramu, te je za mene Instagram mesto za opuštanje, a ne nerviranje, a ukoliko osetim da to postaje, pravim dužu pauzu. Opcija delete account je uvek na raspolaganju.

Moj profil na Instagramu je katie_scarlett_o_hara i kao što rekoh, uglavnom slikam knjige, koje čitam ili ću čitati, prirodu i mesta, koje posećujem, pa ukoliko želite, možete se upoznati sa mojim "radom" na taj način, a slike, takođe, možete videti i u donjem, desnom uglu ovog bloga.

Kakav bi bio moj zaključak? Osim umerenog korišćenja, Instagram bi trebalo iskoristiti u smislu svih pogodnosti, koje pruža, a ima ih, naročito ukoliko želite da plasirate sebe ili neki svoj proizvod, ali to sada nije poenta ovog posta, a pokušati da izbegnete sve negativnosti ili loše strane sa kojima ćete se svakako susresti. Ukoliko imate za mene bilo kakvo pitanje vezano za same tehnikalije Instagrama ili za moj profil ili fotografije, ne ustručavajte se da mi pišete u komentarima. Kakvo je vaše mišljenje o Instagramu?


2 коментара:

  1. Odličan tekst! Meni, kao laiku i nekome ko Instagram ne koristi, ali povremeno pogleda tuđe objave, pre svega tvoje ili Sandrine fotografije knjiga, predela, lepih sitnica, uglavnom (o čemu smo već pričale, a i pisala sam u kolumni nedavno) idu na nerve razni "ušminkani", samopromotivni profili i naprosto, ljudi koji time, da se ne lažemo, zaista udaraju komplekse "običnima", dakle, većini nas.
    Međutim, ti si ovde tako lepo i razložno istakla prednosti, kojih je mnogo i pokazala da svaka društvena mreža, korišćena umereno i u prave svrhe, a eliminisanjem i naprosto odbijanjem da učestvujemo u onome što joj donosi loš glas i predrasude, može biti uživanje i platforma za profesionalni razvoj.
    Uz to, odlično napisano!:))))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti puno. :)))
      Verujem da sve nas nerviraju takve pojave, da se ne lažemo, ali je bitno i biti nekako načisto sa sobom i odmah se setiti da ničiji život nije tako savršen i prosto na takve stvari ne obraćati pažnju, mene privlači lepo i lepota i zato mi je Instagram drag, trudim se, takođe, da sam kreiram, ne samo svoj sadržaj, već i sadržaj, koji pratim. I sama nekad upadam u zamke da pomislim jao a da li ovo da postavim, možda sto i jedna slika ovog nekog nervira, ali se uvek setim da je to moj profil i sa njim mogu da radim šta ja hoću, isto razmišljam i za blog. :D
      Hvala još jednom, zaista mi je drago da se tebi svideo tekst, jer znam da nisi ljubitelj ove društvene mreže. :)

      Избриши