уторак, 24. децембар 2013.

Out of Furnace





Očekivala sam ovaj film. Njegova omaška na box officima me nije omela, jer kao što svi vrlo dobro znamo kvalitetan film ne podrazumeva nužno i money maker film. Imao je sve elemente i predispozicije da se oduševim- tešku socijalnu temu, brdjane, Woody Harrelsona puštenog sa lanca u svom tipičnom hillbilly  zapuštenom fazonu, realnost, patnju i Christian Bale- a.... da ponovim Christian Bale- a.



Ovo je zvanično prvi njegov film nakon što je okačio plašt Najvećeg svetskog detektiva o klin pećine i kao takav je priprema za nešto, za mene, mnogo očekivanije, a to je American Hustle ( koji je jedno vreme kod nas nosio prevod Američka napaljenost, ali vidim da je to promenjeno u Američka prevara, možda ne toliko kreativno, ali bar delom odgovarajuće ).



Još neke generalije- režiju je uradio Scott Cooper našavši inspiraciju u ekonomskom krizom pogođenom gradu u Pensilvaniji, smeštenom negde u predelu Apalača, jedan od producenata filma je i Leonardo DiCaprio.

Sam početak obećava, imamo scenu sa bezrazložnim nasiljem, koje se sprovodi pomoću pesnice i viršle, pa se tako i upoznajemo sa likom Harlana DeGroat-a, koga tumači ranije pomenuti Harrelson. Termin upoznajemo ovde koristim vrlo slobodno, pošto ovaj lik tada, pa do kraja filma ostaje jednostavno poremećeni manijak, neko čije motive, ono što ga pokreće, ne razumemo, ali se ni sam režiser u preko dva sata trajanja filma, nije ni potrudio da ih razumemo ili bar saznamo. On je neka vrsta brdjanskog don- a, tipičan negativac ili još bolje karikatura i sve bi to delovalo sasvim lepo da vreme maženja bele persijske mačke i pretnji o uništenju sveta Dzejms Bondu nije prošlo, te da je lepo kada i zlo u filmu dobije svoju trodimenzionalnost.

Sledi uvod u priču o dva brata od kojih jedan radi u čeličani Rasel ( Bale ) i još jedan je u nizu generacije radnika u čeličani, njegova žena- devojka ( ovaj deo mi je nejasan ili ga ja nisam pažljivo pratila ) je Lena, glumi je Zoe Saldana i volela bih da o njenom liku mogu nešto više da kažem, ali je to nemoguće, jer je ona ovde maksimalno neupotrebljena, mislim da su čak sve scene u kojima se ona pojavljuje već u trejleru, a njen mali doprinos je da nam u jednoj sceni podvuče umeće Bale, gde on najzad emocionalno puca, tako što ga dobro izgrli. Drugi brat Rodney ( Casey Affleck za koga ja ipak mislim da je talenat u porodici otišao samo na jednu stranu ) je marinac, uniforma se magično pojavljuje na početku filma, koji valjda radi pod ugovorom, pošto očigledno novca nema i neprestano se vraća u Irak da bi nešto zaradio, a pri tom je u velikim dugovima, jer se kladi na pse. Već u ovom delu meni nije jasno zašto je ubačen taj tako tipičan momenat američkog vojnika, a da za njim nije ni bilo potrebe, pošto nam je već u par scena jasno da dečko ima problem sa klađenjem. Verujem da zaista u njihovim gradovima ima dosta vojnika, koji su bez posla, ali mi u ovom slučaju ovo izgleda kao jeftini trik za baciti nam u lice, negde kasnije u toku filma, kao teško psihičko stanje u kojem se Rodney nalazi upravo zbog Iraka, odnosno svega što je preživeo i video, dok mu je u prvoj polovini to bio sasvim solidan način da dođe do para.



I tako se život nekako odvija u tom osiromašenom gradu sve do momenta when shit hit the fen, odnosno




dok Rasel ne doživi saobraćajnu nesreću u kojoj strada malo dete. Ovaj događaj mi je jedna od najvećih enigmi filma, trenutak kada on svojim kamionetom udara u kola koja izleću niotkuda je užasno brz da ja zaista nisam videla odakle su ta kola došla ( kasnije se vraća na mesto udara u toku dana pa se može videti nizbrdica kojom su se kola spustila ), niti da li ih je neko vozio, već u sledećem momentu na zadnjem sedištu je dete, i film se nastavlja sa scenama Rasela u zatvoru, ne znamo ni da li je dete zaista poginulo, koliku je kaznu dobio, niti se to posle ikada spominje ( jbg volim da znam, profesionalna deformacija ), ali saznajemo da ga brat posećuje na pauzama odlaska u Irak, dok je Lana odlučila da ona ipak ne može da gleda u takvim uslovima, što je pomalo i netipično uzimajući u obzir da sredina u kojoj oni žive nije bas Bečki dvor. Nakon opet neodređenog vremena ( da, inače poslednji krik mode u kinematografiji je ubaciti što više neodređenih elemenata kako bi gledalac sam nagađao šta se dešava ) Rasel izlazi iz zatvora, u međuvremenu Rodney je počeo da se bavi street fight- om ili bolje hill fight- om, pod pokroviteljstvom lokalnog krimosa Petija ( Wiliem Dafoe, još jedan glumac koji je underused u ovom filmu ), koji ne može da postigne da Rodney padne u nameštenoj borbi, pare mu trebaju, ali dečko jednostavno ne voli da gubi. Rasel pokušava da vrati Lanu, koja je čudna li čuda već u novoj vezi i trudna i zaista ovde bih volela da znam koliko godina je on tačno bio u zatvoru, pa je ona izgubila strpljenje, jer ovde deluje kao da se kaje i da bi opet pokušala sa Ruselom, da nije trudnoće. Jedan od takođe bizarnijih momenata filma Lana je sreću našla u zagrljaju policajca Veslija, koga igra Forest Whitaker. Da, Forest Whitaker je uspeo da nekome mazne ribu u filmu! Opet taština izbija iz mene. Dok Rasel doživljava emocionalni krah i odlazi sa stricem Redom ( Sam Shepard ) u lov na jelene ( ovo je možda i omaž čuvenom filmu ) Rodney i Peti se povezuju sa Harlanom, s početka priče, organizuju borbu i Rodney najzad odluči da popije batine i posluša bosove. Ovo na neki neobjašnjiv način razljuti Harlana, pa sledi klasična sačekuša, gde i Pati i Rodney završavaju sa metkom u glavi.





Naravno šmeker Vesli je izgleda i jedini policajac u gradu, osim što je šef policije, pa on saopštava Raselu šta se desilo sa Petijem, koji je ili zvao ili snimio trenutak pucnja ( ovde mi se već prispavalo, ipak je bio radni dan ), ne zna šta je sa njegovim bratom, ali i ne planira neku odmazdu, jer to su ipak brđani, a oni imaju svoje zakone, sasvim logično objašnjenje od nekog ko treba da sprovodi zakon. Pošto Raselu ovo nije zvučalo tako logično kao nama, on sa stricem odlazi u brda, završava u kući nekog dzankija, gde je i Harlen ( iskoristio je gostoljubivost prijatnih ljudi sa brda, koji kada prodaju drogu, odmah vode u tajno skrovište ), otkucava Harlana policiji, ali avaj on je suviše brz ili lukav za specijalce, pa im beži. Raselu opet čovek, koga verovatno ne želi da vidi do kraja života, ali koji je sada odjednom sveprisutan, javlja da su mu našli brata i da je on mrtav. Rasel uzima pušku i zabava može da počne, ali.... onda sledi jedna od najglupljih sačekuša gde Rasel mami Harlana u nekadašnju Petijevu kancelariju, pokušavajući da ga iznenadi kroz salonska vrata, nalik na onim iz vremena Divljeg Zapada, a Harlan, pošto nije slep, već samo lud, uspeva da pobegne, ubivši usput još nekog lika. Počinje jurnjava do čeličane, borba prsa u prsa, Rasel se predstavlja kao brat Rodnija, ali na pohvalu da je Rodney žilac klinac, ipak odgovara sa metkom u Harlanove noge. Izlaze na prugu, Harlan pokušava da pobegne skakućući, Rasel se vuče za njim, naš friendly policajac Vesli se opet pojavljuje, ali ipak njegovo ubeđivanje nije dovoljno da Rasel ne ubije Harlana. The End.




Zaključak: 

Ne mogu reći da je Out Of Furnace loš film, verujem da je ovaj film našao svoju publiku, koja je u njemu videla nešto dublje i značajnije od mene. Ja sam videla gomilu nabacanih socijalnih elemenata i tema, od kojih svi nisu potrebni da bi se naglasilo sivilo i depresivnost zajednice i njenih članova, dosta neodređenosti i nerazrađenosti, sama saobraćajna nezgoda je ubačena kao deo sasvim drugog filma i gomilu glumaca apsolutno neupotrebljenih u ovom filmu, a sve to u skoro dva sata vremena, što ne bi bilo strašno, jer kada je dobar film u pitanju, ne bi mi bilo teško da izdržim i tri sata, ali problem je to što ovde osećamo svaki momenat tih 116 minuta i utisak je da su vuku.

Нема коментара:

Постави коментар