субота, 10. октобар 2015.

Deset omiljenih filmova zlatne ere Holivuda







Zlatna era Holivuda predstavlja period od 1927. do 1963. godine, kada je američka filmska industrija iznedrila najveći broj filmova, koji se danas smatraju klasicima filmske umetnosti. Sa ove liste će možda izostati neki od najčuvenijih filmova svih vremena, ali sam je ipak sačinila vodeći se čisto subjektivnim osećajem, koji su to meni dragi, pa i omiljeni filmovi iz ovog perioda, kojima se uvek vraćam. Pa da počnemo.





1. Pillow Talk ( 1959 )




Preteča današnjih romantičnih komedija, gde devojka upoznaje momka, koga zamrzi na prvi pogled, ali naravno, kao što svi znamo, pa i Džej, tanka je granica između ljubavi i mržnje. Ovaj film iznedrio je gomilu sličnih, pa čak i omaž Down with Love, ali nijedan nije ni primeti originalu. Fantastičan tandem u vidu Rock Hudson- a i Doris Day, čija hemija je u ovom filmu bila tako dobra da su nastavili saradnju i na drugim projektima, što govori o kvalitetima glume Rock Hudson- a, koji je u stvarnom životu bio homoseksualac, što je, u to vreme, bila jedna od čuvanijih tajni Holivuda. Vrcavi i sarkastični dijalozi, inteligentno napisana ženska uloga i fantastična moda pedesetih godina, klasik, koji se nikako ne sme propustiti. Ovaj film sam takođe preporučila i u ovom postu.


2. Roman Holiday ( 1953 )




Pitala sam se koji od filmova neprikosnovene Audrey Hepburn da izdvojim kao omiljeni.  Da li da to bude kultni Breakfast at Tiffany's, koji sam recenzirala u ovom postu ili pak Charade, o kome sam ukratko pisala u ovom postu. Na kraju sam izabrala jednu od prvih zapaženih filmskih uloga Audrey, za koju je nagrađena i Oskarom 1954. godine. Ovde ona glumi princezu, kojoj su dosadila pravila i uštogljeni način života, te ona beži iz udobnosti palate i na ulicama Rima sreće ciničnog američkog novinara, koga igra Gregory Peck. Dalji zaplet i rasplet je možda svima  već predvidiv, ali ovde takođe predstavlja i pozadinu jednoj lepoj razglednici Rima, a sam kraj vas može i iznenaditi svojom netipičnošću.

3. Rebecca ( 1940 )




Savršen spoj odličnog literalnog dela spisateljice Daphne du Maurier, inače autora i novele The Birds, koju je Alfred Hitchcock takođe ekranizovao i jednog od najboljih režisera ikada. Laurence Olivier i Joan Fontaine igraju novopečeni bračni par, koji proganja sećanje na bivšu gospođu De Vinter, koja je nekada zauzimala prostorije velelepnog poseda. Ovde imate sve noir, misteriju, dramu, pomalo i romansu, pravi klasik za sva vremena, sa upečatljivim likovima, od kojih je verovatno najpoznatiji onaj Mrs. Danvers ( Judith Anderson ) i pričom.

4. Some Like It Hot ( 1959 )



Komedija, koju bez bojazni, možete preporučiti svakome i koja će sigurno izazvati smeh, što je sa većinom današnjih komedija prilična retkost. Prerušavanje muškaraca u žene, radi komičnog efekta, prosto nikada neće više biti smešno kao što je bilo u ovom filmu. Sjajan tri, koji čine Marilyn MonroeTony CurtisJack Lemmon, pripomognuti Joe E. Brown - om u zapaženoj sporednoj ulozi, predstavljaju samu srž uspeha ovog fenomenalnog filma, tako da je ovo must see za sve istinske ljubitelje zlatne ere.



Možda će nekima biti neuobičajno što od svih mogućih uloga i filmova čuvenog Humphrey Bogart- a ja izdvajam upravo ovaj, ali Conflict je bio film, koji sam ja odgledala, još kao malo dete, tokom onih vremena kada su ovakvi filmovi redovno prikazivani na nekadašnjoj TV Politici, a koji mi se bukvalno, već pri prvom gledanju, urezao u um. Inžinjer, zarobljen u nesrećnom braku, ubija svoju ženu tokom izleta u planinama, te oslobođen svake sumnje, planira da nastavi sa svojim životom, ali polako počinje da sumnja da li je uopšte zločin bio uspešan ili jednostavno gubi razum. Odlična psihološka drama i misterija, fantastičan Bogi i još jedan film, koji se ne propušta.

 6. How to Marry a Millionaire ( 1953 )




Još jedan vrcav i zabavan film na ovoj listi, koji govori o tri devojke ( Lauren Bacall, Betty Grable i Marilyn Monroe ), odlučne, u nameri da se udaju za milionere i na kakve su sve ustupke spremne da svoju zamisao sprovedu u delo. Chick flick u najboljem mogućem izdanju i pravi film za opuštanje i razonodu.

8. The Hound of the Baskerville ( 1939 )





Koliko god obožavala Jeremy Brett- a, volela Benedict Cumberbatch- a i bila prijatno iznenađena sa Robert Downey Jr. - om i Jonny Lee Miller - om, ova verzija je upravo bila razlog da se zaljubim u književna dela Ser Arthur Conan Doyle- a. Da, ja sam jedna od onih osoba, koja ponekad prvo odgleda film, pa tek onda pročita knjigu. Savršena misterija, odlična glumačka postava, film za sva vremena i jedna od najpoznatijih avantura čuvenog detektiva.

9. Dracula ( 1931 ) 




I kao što me je prethodni film naterao da se zaljubljim u Šerlok Holmsa, tako me je ovaj naterao da "odlepim" za Brem Stokerovim Drakulom ( da i ovde sam prvo odgledala film ) i svim što ima veze sa vampirskom tematikom, što me drži i dan danas. Ovom prilikom se izvinjavam Gary Oldman- u i njegovoj odličnoj, istovremeno jezivoj i romantičnoj, izvedbi uloge, ali za mene pravi grof Drakula je jedino Bela Lugosi. Zanimljiva činjenica je da je ovaj glumac tražio da ga i sahrane u kostimu čuvenog vampira, pa vi vidite šta je posvećenost ulozi. Možda će vam neke scene delovati pomalo smešno u odnosu na današnje filmove, ali za mene ovo je ultimativni klasik, film savršen od početka do kraja, koji me automatski vraća u detinjsto. Obećavam, gledala sam i crtaće kao klinka, ne samo crno- bele filmove čudne tematike.

10. Arsenic and Old Lace ( 1944 )





Kao i prvospomenuti Pillow Talk i ovaj se već našao na listi u ovom postu, međutim on je svakako zaslužio svoje mesto i ovde. Netipična priča, pomalo morbidna, mnogo više uvrnuta, neverovatne komične sposobnosti Cary Grant, jedan od meni omiljenih glumaca iz ovog perioda, takođe u jednoj od meni omiljenih uloga i jedna fantastična komedija, za koju mogu reći da ne odgledati je predstavlja pravi greh ne samo prema ovoj eri, već i čitavoj filmskoj umetnosti. 

To bi bio moj izbor omiljenih filmova iz zlatne ere Holivuda, značajno spominjanje zaslužuje i Gone With the Wind, ali se na ovoj listi nije našao, jer prosto taj film smatram toliko vanvremenskim da nisam ni mogla da ga ograničim na samo jednu epohu. Pišite u komentarima da li ste gledali neke od ovih filmova i da li uopšte volite da gledate filmove iz ovog perioda, te koji su vaši omiljeni klasični filmovi.


Нема коментара:

Постави коментар