недеља, 16. април 2017.

Moje čitalačke navike ( My reading Habits )



Ideju za ovaj post sam preuzela od drage Sare sa bloga Mademoiselle S. Reč je o prilično opštem upitniku, koji se tiče knjiga, a podeljen je na sedam teza. Ovakva vrsta postova mi se naročito sviđa, jer dozvoljava da pišem o nekim knjigama, koje sam davno čitala ili koje su mi omiljene, a koje se, verovatno, u vidu posebne recenzije nikada neće naći na blogu. Pa da počnemo sa Sarinim knjiškim temama.

1. Izbor žanra?


Na prvom mestu su svakako klasici, jer sam prvo njih počela da čitam kao dete. Naravno, najpre su to bili neki dečiji, prilagođeni mom uzrastu. Ljubav na prvo čitanje su bili engleski, a zatim i francuski klasici. Zatim sam, u osnovnoj školi, volela da čitam knjige Gradimira Stojkovića i čuvenu "Žurku", Milenka Matickog, pa istorijske romane, a tek u srednjoj sam, uz Tolkina, Martina i Dž. K. Rouling zavolela fantastiku, naročito epsku. Zato često kažem da je mene čitalački pubertet kasno "spucao", pošto tek sada čitam YA i NA knjige, fantastiku, distopiju, paranormalne romanse, što se kaže uživam u raznolikosti, jer te knjige nisu bile dostupne kada sam ja odrastala.

2. Nabavka knjiga?


Ovde nema neke velike nauke, učlanjena sam u gradsku biblioteku bukvalno od kako sam krenula u školu, zatim sam bila član školskih biblioteka, a odmalena i kupujem knjige. Najviše sam volela da kupujem u Narodnoj knjizi, čiji sam bila član Kluba čitalaca, zatim u Platou, a sada su to Laguna i Vulkan. Mislim da svako treba da bude član Biblioteke i mogu samo da pohvalim moju pančevačku, gde ne samo da rade divni ljudi, već je i izbor knjiga odličan, možda nisu tu uvek najnovija izdanja, ali pre ili kasnije, sve stigne i do nas. Trenutno i učim u njihovoj čitaonici, tako da mi je to druga kuća. Verujte mi da nekada imam kod kuće i dvadesetak knjiga, koje me čekaju, ali opet, kada sam u čitalačkoj blokadi, idem u biblioteku. Ništa ne može zameniti taj osećaj, koji pruža razgledanje svih tih knjiga i biranje.

3. Format?


Iskreno, o ovom pitanju nikada nisam razmišljala. Spontano sam prešla na elektronski format, prvo na računaru, a zatim i na tabletu. I jedno i drugo imaju prednosti i mana, jedino kada čitam knjige na srpskom više volim da je to u vidu fizičke kopije, dok kada je reč o engleskim izdanjima, prednost dajem elektronskoj formi. Meni su elektronske knjige omogućile da čitam brojna izdanja, do kojih inače nikada ne bih mogla da dođem, jer naši izdavači nisu baš ažurni sa prevodom.

4. Mesto za čitanje?


Mogu da čitam i viseći sa plafona. Najčešće je to krevet, jer prosto nemam naviku da sedim za stolom u sobi, ali može biti i za trpezarijskim stolom, kao mala sam imala naviku da čitam dok jedem, od čega nikako nisu mogli da me odviknu, zatim u prevozu, osim u kolima ili autobusu, na dužim relacijama, mada je tu uvek lek protiv mučnine. Zaista mogu da čitam svuda, imam dosta elektronskih knjiga i na telefonu, pa koristim obilato sve čari moderne tehnologije.

5. Koliko mesečno knjiga pročitaš?


Zavisi. Tokom studiranja sam imala periode da tokom godine pročitam pet knjiga i to onih, koje sam već čitala po sto puta. Prošle godine sam pročitala preko sto knjiga, te zaista nema pravila. Zavisi koliko vremena imam, da li trenutno više gledam filmove ili serije, da li me neke knjige trenutno interesuju i da li mi se čita. Niti postavljam sebi ciljeve, niti određujem neke liste za čitanje, držim svoje mogućnosti bezgraničnim, inače bi mi čitanje predstavljalo pritisak, a ne zadovoljstvo. Za to imam stručne knjige i zakone.

6. Notesi i obeleživači?


Obožavam notese, skoro sam sebi kupila još jedan, jer volim da stalno pravim spiskove i nešto piskaram. Od skoro sam počela da vodim i bullet  journal. Kada je reč o obeleživačima, deluje mi da je to neka manija, koja je skoro počela. Imala sam neke obeleživače, omiljeni onaj na kojem je Luj XIV, koji sam donela iz Pariza, ali sam najčešće koristila gumice za kosu, neki papirić ili šta god mi padne pod ruku, kasnije obavezno telefon ili kao pravo prase, razjapim knjigu, pa je tako ostavim da me sačeka.

7. Čudne navike?


Mislim da nemam neke čudne navike. Jedino što je ljudima čudno u vezi mog čitanja jeste brzina sa kojom čitam. To čak i meni nekada smeta, jer ne mogu da se iskontrolišem, pa mi se desi da serijal od sedam delova pročitam u dva dana. Ja to nekada nazivam skeniranjem stranica, nije da ja preskačem, ali prosto "gutam" knjige. Na taj način ne znam ni šta sam pročitala, sve mi se pomeša, samo imam nalete adrenalina i manjak sna. Zato se trudim da suzbijem tu naviku. I da, kada čitam novine ili časopis, upravo iz tog razloga, prezirem da neko čita samnom, jer sam i nestrpljiva, pa poludim dok taj dođe do kraja stranice da mogu da okrenem. 

To bi bilo to, pišite mi o vašim čitalačkim navikama. Najviše volim ovakve, uopštene diskusije o knjigama.


10 коментара:

  1. Vrlo zanimljiv tekst, svideo mi se još kod Sare, takođe volim uopštene diskusije o knjigama i čitanju, pa i upitnike koji uglavnom obrađuju slična pitanja.:)
    Tako se bolje upoznajemo, a i razmenimo utiske, savete, dosta toga se i nauči.
    Kao što smo već pričale, čitalački počeci su nam skoro pa identični, kod mene je samo bilo obrnuto - francuski, pa engleski klasici. :)
    Ista stvar i za nabavku knjiga - iako imam kućnu, bez gradske biblioteke ne znam šta bih, biti član od malih nogu je poseban osećaj, prelepa navika i na kraju krajeva, niko od nas ne može baš priuštiti luksuz da samo kupuje knjige, zato hvala onome ko je izmislio bibliotečke pozajmice!:)
    Ja nemam uslove za "elektronsko čitanje", a i da imam, teško bih se odlučila, beznadežno sam staromodna i još uvek volim čitanje sa papira, pisanje na papiru, diskusije licem u lice i druženje sa tehnologijom samo u granicama potrebe.
    Haha, moj brat je kao mali uvek čitao stripove za stolom, tokom ručka, jedva su ga odvikli!:) Ovo je već bilo u nekom od upitnika, isto mogu da čitam i dubeći na glavi, jedino izbegavam u krevetu, jer mi se brzo prispava, a prilikom vožnje ne mogu zbog truckanja i buke.
    Zapravo, tek sad vidim, ovo je sve bilo u prvom čitalačkom upitniku.:)
    Moj prosek je oko 10 knjiga mesečno, mada sve zavisi od obima, zanimljivosti i obaveza.
    Obeleživači su i kod mene relativno novija "sredstva", pre toga sam stavljala obične papiriće, retko pravila "uši" (bilo mi je žao).:)
    Brzina je i moj "problem", izveštula sam se posebno tokom studija, kada je bilo i po sto knjiga samo iz lektire, a rok za pripremu ispita oko dva meseca. Možda je ipak tišina koju zahtevam "najčudnija" (drugima), ali zaista mi je neophodna jer čitam maksimalno skoncentrisano, čak i novine - upijam informacije i iščitavam od korica do korica, još jedna navika sa faksa.
    Super tekst!:)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Stvarno je tako, koliko god imala knjiga kod kuće, odlazak u biblioteku je nezamenljiv. Čini mi se da onda više rizikujem u pogledu izbora novih žanrova i pisaca. Isto sam mislila, ali kada sam nabavila laptop nekako mi se otvorio čitav novi svet mogućnosti, sve knjige, koje mi srce ište samo klik udaljene.:-D
      I ja sam, što knjige, što Mikijeve zabavnike.:-D
      Meni buka ne smeta za čitanje, nekako sam se navikla, čak u poslednje vreme praktikujem i slušanje pesama, koje me podsećaju na knjigu, koju trenutno čitam.:-D
      Hvala na čitanju, jedva čekam tvoj tekst.:-*

      Избриши
  2. Baš mi je drago da si rešila da napišeš svoju verziju ovog posta jer mislim da je interesantno da čujemo kakve su navike ostalih čitatelja, uživala sam u postu :)
    Meni su trenutno klasici ostali malo po strani jedno vreme sam samo njih forsirala pa odmaram. Nikad nije kasno za YA i NA, ja to zovem svojim "grešnim zadovoljstivima" (mada ja pripadam NA po godinama jer imam 23) :)
    Ti ćeš me naterati da odem u sovju gradsku biblioteku i ako idalje imam neki potajni strah od iste, zašto ne znam (valjda jer se plašim da će mi biti žao da vratim) :)
    Svaka čast što možeš bilo gde da čitaš, ja sam hedonista i to težak ako nemam komfor teško ću da čitam (osim kad učim to je striktno sedeći položaj) :)
    Pomama za obeleživačima meni nije naročito jasna, ja sam koristila i one post it samolepljive paoiriće kad nisam mogla ništa drugo da nađem, nisam baš neko ko će da kupi obeleživač :)
    Za brinu svaka čast ja jedino knjigu koja mi privuče pažnju mogu brzinom svetlosti da čitam,ali i tad mi je žao da zavrđim brzo knjigu pa odredim sebi tipa 5 glava i ni jendu više -tako nekako funkcionišem :)
    Odlužila sam malo ali super post baš sam uživala :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ma kakvi, pa onda uvek imaš opciju da kupiš tu knjigu, ukoliko ti se baš svidi. Ja sam, na primer, planirala da kupim Ubiti pticu rugalicu i naiđem u biblioteci i knjiga mi se ne svidi, tačno bih se zeznula da sam dala 1000 dinara, a i tako možeš više da istražuješ i šaraš između žanrova.
      Ja nema šanse, odredim da ću stati, ali bukvalno ostavim da svet čeka kako bih ja završila.
      Hvala puno na čitanju i inspiraciji za tekst.:-*

      Избриши
  3. Baš super upitnik, dopada mi se što su pitanja tako opšta, teme o kojima nemamo mnogo prilike da da pišemo. Definitivno ću ga maznuti :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Slobodno.:-D
      E baš to, uvek su tu neke recenzije ili tagovi, a fino je da se malo raspišemo i o opštim stvarima.:-)

      Избриши
  4. Pozajmiću ga i ja nek' se nađe. :D
    Takođe dopada mi se što su se pitanja našla u ulozi smernica, pa ima mogućnosti da se čovek fino razmaše pri odgovaranju.
    Mislim da za sada jedino u prevozu nisam mogla da čitam, na stranu mučnina voz mi je glavni problem, može čovek lako da se začita i promaši stanicu.. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. To se i meni najviše svidelo.:)
      Mislim da meni jedino ne može biti muka u vozu, zahvaljujući navici usled godina studiranja i putovanja Beovozom. :D

      Избриши
  5. ''Mogu da čitam i viseći s plafona'' plačem :D
    Pored silnih bukmarkera, nikad nemam nijedan pri ruci kad mi treba, pa onda ubacim obični papirić i tako stalno, baš me nervira taj šablon.
    Radim i ja ovaj upitnik uskoro, baš mi se dopao.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Šta da radim, fleksibilna sam kada su knjige u pitanju. :D
      Isto, imam toliko lepih i na kraju telefon ubacim ili gumicu unutra. :D
      Jedva čekam tvoje odgovore. :)

      Избриши