недеља, 21. јануар 2018.

I, Tonya


Zaplet: Životna priča o usponu i padu Tonje Harding, jedne od najpoznatijih američkih klizačica u umetničkom klizanju.




U poslednje vreme, gde god se okrenem, kao da na svaki film o sportu dolaze još tri. I uglavnom su to inspirativne priče o izdržljivosti, odricanju i naposletku trijumfu, sa pozitivnim tonom i atmosferom filma. Ovo nije jedna od tih priča, mada možda i jeste, samo sa onim delom o patnji i izdržljivosti. Tonja Harding je bila uspešna američka klizačica u disciplini umetničko klizanje, koja je obeležila početak devedesetih godina prošlog veka. Tada prva i jedina žena, koja je pokušala i uspela da izvede trostruki aksl, izuzetno tešku i zahtevnu figuru, navodno, samo su još tri žene na celom svetu uspešno izvele tu figuru i Tonja je jedna od njih, međutim, na žalost, Tonja nije po tome ostala upamćena, već po jednom od najvećih skandala u svetskom sportu. Naime, 1994. godine je uhapšena i optužena da je zajedno sa svojim suprugom, Džefom Džilolijem i navodnim telohraniteljem, Šonom Ekartonom, organizovala napad na svoju najveću rivalku Nensi Kerigan, kojoj je tom prilikom teleskop- palicom povređena desna noga, odnosno butina, jer je počinilac, na svu sreću, za par centimetara promašio koleno. Tonja se, u međuvremenu, nakon napada, plasirala za Olimpijske igre u norveškom Lilehameru, a i Nensi se uspešno oporavila i priključila olimpijskom timu. 


Sam film pripoveda jednu od verzija događaja, koja se vrtela u to vreme, ali se i trudi da fokus stavi na Tonjin život pre ovog nemilog događaja, koji nije bio nimalo blistav, a ni lak. Smatrana od samog početka za "belo smeće", Tonja se iznova i iznova susretala sa preprekom na svom putu profesionalnog sportiste, nikada dovoljno uzorna ili uglađena da bi dobila sponzorstva i visoke ocene na takmičenju, iako nezvanično, najbolja klizačica. Sve to povezano sa jako teškim porodičnim prilikama, mislim da je film napravio pravi potez, ne fokusirajući se toliko na sam napad, koji je, naravno, osuđujući, tu nema spora, već na pozadinu Tonjine priče i sve one delove slagalice, koji su doprineli da se desi ono što se desilo. Jer iza svakog monstruma, kako je štampa u to vreme nazivala Tonju, obično stoji i onaj, koji je od tog monstruma napravio ono što jeste. 


Film je inspiraciju za naslov pronašao u čuvenom istorijskom romanu Roberta Grejvsa, "Ja, Klaudije", te Tonja, na sličan način, pripoveda priču svog života. Naime, deo filma je urađen u formi dokumentarca, gde svaki od učesnika pripoveda neku svoju verziju istine, pokušavajući da skine krivicu sa sebe, što je priči dalo posebnu dozu autentičnosti i originalnosti, jer sa toliko nepouzdanih naratora i na samom kraju ostaje pitanje, šta se tu zaista desilo? Verovatno kompletna istina nikada neće biti otkrivena. O kvalitetu glume, ne moram ni da pišem. Apsolutno je svaki od glumaca doprineo tome da imam utisak da zaista gledam Tonju i članove njene porodice kako daju intervjue, kao da se preda mnom zaista odvija nečiji život, od detinjstva, preko odrastanja i sazrevanja, mislim fizički, psihički je već upitno. Dobro, moram priznati, da nisam baš poverovala u pojedinim scenama da Margo Robi zaista izgleda kao neko ko ima petnaest godine, mada verujem da i to zavisi od osobe do osobe. Bitno je da je glumica izvaredno odigrala dozu krhkosti i ranjivosti, koje se za te godine vezuju. Kada smo već kod Margo Robi, ona je u pojedinim scenama bila zaista neverovatno, intenzivnost njenog lica, kao da prikazuje tanku granicu između trijumfa i očaja, pa i potpunog ludila. Sasvim je jasno zašto je ona bila najbolji deo "Suicide Squad" i savršena za ulogu Harli Kvin. Izdvojila bih i Sebastijana Stana, najviše zbog toga što ga nikada nisam viđala u ovakvim vrstama uloga, a naročito Alison Dženi, maestralnu u ulozi Tonjine majke.


Zaključak: Ovaj film je teška porodična drama sa trenucima crnog humora, koji donekle ublažavaju užasnost događaja, vešto upakovana u priču o sportu, koji vam konstantno drži pažnju, od početka do kraja. Ni za jedan lik se ne može reći da je pozitivan, a opet se nekako saosećate sa njima, ma koliko odvratni, zli ili jednostavno glupi bili u svojoj okrutnosti, što je svakako odlika odlično snimljenog filma. Ne mogu dovoljno preporučiti da ga pogledate.

5 коментара:

  1. Sjajna recenzija
    Ja čekam YTS da ga izbaci ali nešto nema. Moja muka je Sebastijan, volim čoveka jače je od mene :)
    Inače sam čula za priču, Kerigan se takmičila u pre sezonu-dve još uvek je pokretna kao što je verovatno i tada bila, lepa je ali se tačno vidi da je trauma ostavila traga na njenom licu e sad nisam ulazila dublje u priču (tj. nisam čitala da budem iskrena dok nisam videla trailer za ovaj film nije me ni interesovalo), kako se i šta desilo :)
    Vidim da se dele pola na one koji tipuju na Margo za Oskara pola na Seršei ja ću bez obzira na sve na rsku stranu da stanem jer je obožavam :)
    Od filmova za Oskara najviše me interesuje Call Me by your Name čitam knjigu (pred kraj sam) i mogu da ti ej od srca preporučim a videla sam po traileru da su likovi baš kao što sam ih zamišljala :)
    Uglavnom pošto nemam Netflix (nisam u trendu at all) čekaću torent za ovaj pa gledam kad izađe :)
    Odličan post hvala na preporuci :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala puno, volim ga i ja i to, moram priznati, još od Gossip Girl. :D
      Da, da brzo se ona oporavila i nastavila svoju karijeru i osvojila je olimpijske medalje, međutim, kasnije se o njoj prenela loša slika u medijima, zbog par izjava, koje je dala, a da nije znala ni da je snimaju, pa je ispala iz volje javnosti.
      Ja, pravo da ti kaže, ne znam još ne ko će biti nominovan i mada volim Seršei, mislim da je ipak Margo ipak imala više posla sa ovom ulogom, nekako mi je zahtevnija.
      Hvala, film ću sigurno odgledati, jer volim te atmosferične, naročito kada su smešteni u letnji period negde u Evropi, a baš ću baciti pogled i na knjigu.
      Hvala tebi. :)

      Избриши
  2. Odlična recenzija!:)
    Znam odavno za ovaj slučaj i sam po sebi mi je vrlo interesantan, a i film deluje odlično. Nedavno sam videla snimke sa premijere, uz to, Margo mi je divna, pa obavezno gledam čim izađe dobar torrent. Moj spisak je obogaćen mnogim divnim predlozima, na kojima ti ne mogu dovoljno zahvaliti!:)
    P.S. Sećaš li se "Hallmark"-ovog filma o takođe klizačici Oksani Bajul, često je emitovan ranije? Sad me ovaj tekst podsetio...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja nešto nisam za ovo čula, ne znam ni sama kako, što bi se reklo, totalno je preletelo preko moje glave. :D
      Jeste, em je prelepa, em je talentovana, baš je posebna glumica.
      Hvala tebi puno. :*
      Joj ne sećam se, ja se sećam da sam kao klinka obožavala više filmove o gimnastici, ne pitaj zašto, verovatno sam više na njih nailazila. :D

      Избриши
    2. Ukrajinka, isto Olimpijska šampionka u umetničkom klizanju '94, isto su je pratile razne kontroverze, a imala je i incident na probi pred glavno takmičenje, pa me na to asocirao Tonjin slučaj.:)
      Zove se "A promise kept: Oxana Baiul's story", a više je tog društvenog momenta odrastanja u socijalističkom svetu, nego samog sporta, mada mi je u sećanju ostalo završno izvođenje Crnog labuda.:)

      Избриши