среда, 27. јул 2016.

Dečak A ( Boy A )- Džonatan Trigel ( Jonathan Trigell )



"Dečak A" je novela britanskog autora Džonatona Trigela iz 2004. godine. Osnovne teme knjige su mogućnost socijalizacije i rehabilitacije osobe nakon godina provedenih u različitim kazneno- popravnim ustanovama, usled maloletničke delikvencije, te senzacionalizam i tabloidizacija medija, itekako prisutni danas, još u većoj meri u odnosu na vreme kada je knjiga napisana. Dečak A je dobio novi indentitet, a sa njim i novi život. Džek nema prošlost, a zahvaljujući naporima i podršci jednog čoveka, pruža mu se šansa da najzad ima budućnost, kakvu nije mogao ni da zamisli, a koja zgražava i izaziva bes kod većine ljudi, koji bi ga radije videli mrtvog.


Ova knjiga izaziva tolike oprečne reakcije, nateravši vas, od samog početka, da se stavite u ulogu protagoniste i samim tim, primoravajući vas da osetite njegove emocije i stvari, koje preživljava, te je utisak, koji ostavlja, gotovo nemoguće prepričati rečima. Retke su knjige, koje vas ostave bez ičega pametnog za reći. Način pripovedanja odlično maskira bilo kakvu mogućnost traga o učešću Dečaka A u zločinu ili uopšte njegovoj ulozi u ovom gnusnom činu, dozvoljavajući najpre da se upoznamo sa ovim likovima , dečakom A i B. Oni su produkt svoje sredine i načina odrastanja. U svakom poglavlju, knjiga postavlja jedno od najbitnijih pitanja da li se zločin mogao sprečiti? Daje nam se uvid u porodični život i okruženje ovih dečaka, prepuno nemarnosti, agresivnosti i izopačenog nasilja. 

Narativa nastavlja da prikazuje Džeka kao osećajnu, gotovo nežnu osobu, koja je, poput malog, nevinog deteta, po prvi put upoznaje sa čudesima sveta, ali sa snažnim instinktom za održavanje, koji je pokupio u nekoj od onih ustanova, gde je ostavljen poslednji tračak nade za normalnim detinjstvom i životom. U jednom trenutku pružena mu je mogućnost iskupljenja, šansa da počne iznova, uskoro otrgnuta od onih, koji u sebi takođe kriju najniže ljudske porive. Namerno se suždržavam od iznošenja ličnih stavova u pogledu događaja, koji se odigravaju u knjizi, jer za opštu preporuku su oni nebitni, te ih stoga zadržavam za sebe. Čitanje ove knjige je intimno iskustvo, tera vas da se suočite sa sopstvenim sumnjama i stavovima, te vas dugo ne "pušta", ostavljajući proganjajući osećaj. Mada je knjiga daleko od opširne, ne čita se lako. Osećala sam se da me svako poglavlje psihički i emotivno iscrpljuje, ali je svakako vredno čitanja.

Stil pisanja je običan, jednostavan u njemu nema ničeg lirskog, što bi skretalo pažnju sa onog što pokušava da ispriča, a još više sa pitanja, koja postavlja, jer ova knjiga će vas definitivno ostaviti sa više pitanja u glavi nego što ste mislili da je moguće, a neće vam ponuditi gotovo nijedan odgovor. Na čitaocu je da odluči šta je za njega ispravno, kakvo je njegovo poimanje pravde i krivice. Na kraju čitanja, kada sam okrenula poslednju stranicu, videla sam da je neko ispisao grafitnom olovkom samo jednu reč- fantastično i potpuno se slažem. Ništa više nije potrebno reći, a ni napisati.

Inače, film, koji je snimljen po ovoj knjizi u režiji Džona Kroulija, čiji je poslednji film Brooklyn nominovan za Oskara je meni bio inspiracija za pokretanje bloga. Toliko sam bila pod utiskom nakon gledanja da sam prosto imala potrebu da to negde prenesem i da podelim sa ljudima, makar bilo i ovako virtuelno, tako da je ovaj film jedno i moja prva recenzija na ovom blogu, možete je pogledati ovde.

Knjigu je za naše tržište izdala Dereta i trenutno se može, vrlo povoljno, naći na njihovoj akciji tri knjige za 999 dinara.

Zaključak: Na kraju, ostaje samo razmišljanje na temu- da li se zlo rađa ili stvara ili je istina negde između?


9 коментара:

  1. I ova recenzija mi se dopala :)
    Odličn je što nisi stavila stav ni tu ni tamo već da sam čitalac zakljući da li valja ili ne :)
    P.s hvala za pominjanje te akcije ja smao vulkan i lagunu pratim i pojma nisam imala :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da, mislim da se može i Prestiž naći.
      Hehe ma knjiga je vrhunska,nego sam se čuvala da ne iskažem svoj stav u pogledu teme, koja je škakljiva prilično.😊

      Избриши
  2. Super prikaz. :) Videla sam knjigu u biblioteci, videću da je uskoro pročitam, zanima me u poslednje vreme "omladinska" tematika, a i "Dereta" ne objavljuje bilo šta. Hvala ti mnogo i za obaveštenje, jesenas sam baš odlične knjige nabavila na ovakvoj "3 za 999" akciji, a sad sam opet zapazila neke fine naslove.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti puno.:-)
      Obavezno je uzmi, tema knjige je prilično ozbiljna, a donekle i mračna.
      Baš me zanimaju tvoji utisci. Da, Dereta ima jako dobra izdanja.

      Избриши
  3. Nisam ni znala da su naši izdali, hvala za info.😊
    Naoružaću se, spremiti se u susret emotivnim šamarima, pa se javljam.

    Hvala na prikazu, od pomoći je as usual.💋

    ОдговориИзбриши
  4. Kao što znaš, svaku tvoju recenziju stavim na listu i obavezno kad-tad predloženo dođe na red. Po pravilu, ne razočaram se i najčešće mogu da potpišem svaku rečenicu iz prikaza, tako je i ovoga puta. Pre svega, HVALA na preporuci. Odavno nisam pročitala nešto što me u ovoj meri uzdrmalo, zaista ništa slično nisam nalazila, a tema je i aktuelna i škakljiva i toliko protivrečna da nema pravog izraza kojim bih opisala svoja osećanja tokom čitanja....jednostavan jezik i stil, ali tako efektan, pogađa u srž, pokreće na preispitivanje kakav je to svet u kome živimo, ko smo mi da sudimo i možemo li ikada znati šta se krije u bilo kome, od bližnjih do ovako medijski "raščerečenih" ljudi, makar bili i zločinci? Šta je istina, šta krivica, šta pravda?
    Više perspektiva i njihovo naizmenično smenjivanje jeste pun pogodak, zato što smo dobili pravi uvid u situaciju. Izuzetno dobro obrađen fenomen javnog mnjenja i dvostrukih standarda, autor zalazi na "klizav" teren maloletničke delikvencije i sjajno se nosi sa problemom; Dečaci A i B, alter-ego Džek, njegovo otkrivanje života i nagon za preživljavanjem, a opet paranoja i stalni oprez - izuzetno predočeno. Teri je mene lično najviše dirnuo, kakva dobrota i posvećenost, pa ipak i taj dobronamerni čovek gubi konce aspekata svog života, što mu se strašno vraća....pa ona caka sa pravom sudbinom dečaka B, vrhunski trenutak; a da ne govorim o tome kako Zeb ispada veći grešnik nego sami kriminalci, mada opet postoji nekakvo opravdanje i za to...ne, definitivno je nemoguće uspostaviti crno-bele kategorije, ovo je ŽIVOT u svojoj složenosti, surovosti, bolu.
    Epilog je baš u tom stilu, zamagljen. Al kad kroz poslednjih pedesetak stranica bukvalno osećaš junakov bol i želiš da on umre, samo da se više ne muči toliko, znaš da je pisac postigao željeni efekat.
    Super je "abecedni" raspored poglavlja. Utisci naviru, pa ne zameri na zbrkanom komentaru. :) Odlična knjiga, ODLIČNA. Moram pogledati i film, čim se malo oporavim od ovog "šoka".

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Gde da zamerim. Oduševljena sam tvojim utiscima, jer još lepše i detaljnije opisuju i moj doživljaj knjige. Potpuno se slažem sa tobom, nemoguće je ukalupiti likove u tipično crno- belu kategoriju, a knjiga sa sobom povlači brojna intrigantna pitanja da li nasilje rađa nasilje? Da li se nasilnik rađa ili stvara i oblikuje pod uticajem spoljašnje sredine? Izuzetno mi je drago da ti se svidela, ja bukvalno nisam mogla da dođem sebi par dana nakon čitanja. Ukoliko nisi, dok ti je sveže, obavezno pogledaj film, koji je fantastičan, jedna od najboljih uloga Andrew Garfield- a, tako mlad, a tako izražajan glumac, film mi je slomio srce na više komada. Hvala ti puno na poverenju i na komentaru, obožavam da čitam ovakve utiske, koji pozivaju na razmenu mišljenja. 😘

      Избриши
    2. Jao, na telefonu sam, pa nisam pročitala poslednju rečenicu dobro, da, film je obavezan, mada zajedno sa knjigom neće ti biti lako, previše je sve snažno i emotivno. Ja sam između filma i knjige imala dve godine, a ovako ne znam da li bih mogla jedno za drugim da podnesem, iskreno.

      Избриши